Szkoła Podstawowa im. Klementyny z Tańskich Hoffmanowej w Izdebnie Kościelnym

Świetlica szkolna

PLAN PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ

ŚWIETLICY SZKOLNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W IZDEBNIE KOŚCIELNYM

W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

1. Ogólne założenia.

2. Ogólne cele programowe pracy opiekuńczo-wychowawczej.

3. Cele szczegółowe.

4. Zadania opiekuńczo- wychowawcze.

5. Organizacja pracy świetlicy.

6. Formy pracy.

7. Regulamin pracy świetlicy

  1. OGÓLNE ZAŁOŻENIA

 Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grupy, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Wychowawcy poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworząc płaszczyzny udanej interakcji i modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym wszystkie rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Bogata oferta zajęć świetlicowych oprócz walorów wychowawczych i dydaktycznych ma wartości integracyjne, co przekłada się na klimat i rodzinną atmosferę w świetlicy.

 

2. OGÓLNE CELE PROGRAMOWE PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ

1. Zaspokojenie potrzeb środowiska w zakresie zorganizowanej opieki dla dzieci.

2. Przygotowanie dziecka do samodzielności.

3. Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystywania.

4. Propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych.

5. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii narodowej oraz symboli narodowych.

6. Uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach.

7. Właściwe i bezpieczne korzystanie z dóbr przyrody.

8. Organizowanie uroczystości i imprez szkolnych i świetlicowych.

  1. 3.        CELE SZCZEGÓŁOWE:

WYCHOWANKOWIE ŚWIETLICY:

1. Mają zapewnioną i zorganizowaną opiekę wychowawczą i edukacyjną.

2. Kształtują właściwe postawy etyczno-moralne, wyrabiają osobowościowe cechy charakteru, takie jak: pracowitość, uczciwość, zdyscyplinowanie, odpowiedzialność .

3. Są wdrażani do samodzielnej pracy umysłowej.

4. Mają zorganizowaną pomoc w nauce.

5. Utrwalają wiadomości szkolne.

6. Mogą liczyć na pomoc w pokonywaniu trudności w nauce.

7. Rozwijają swoje uzdolnienia i zainteresowania intelektualne, artystyczne i techniczne.

8. Poznają właściwe sposoby spędzania czasu wolnego.

9. Wyrabiają nawyki kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy oraz pobytu na wolnym

powietrzu.

10.Kształtują nawyki kulturalnego zachowania się w domu, szkole i w swoim środowisku.

11.Dbają o dobre imię i honor szkoły.

12.Szanują tradycje i symbole narodowe.

13.Mają szacunek dla dobra wspólnego, jak i cudzej własności i pracy.

14.Kształtują umiejętność właściwego i bezpiecznego korzystania z dóbr przyrody.

15.Rozwijają poczucie estetyki oraz wrażliwości na ład, porządek oraz wdrażają zasady higieny osobistej.

16. Dbają o bezpieczeństwo własne i innych.

 

Praca w świetlicy szkolnej służy nauce i uatrakcyjnieniu zajęć, które są zgodne z zainteresowaniami uczniów oraz ich potrzebami.

Aby osiągnąć założone cele należy:

- zapewnić bezpieczne warunki i opiekę,

- rozwijać działalność poznawczą, artystyczną,

- rozbudzać zainteresowania dziecka, talenty ,

- zaspokajać i kształtować potrzeby,

- budzić twórczą aktywność, kreatywność ,

- współdziałać w organizowaniu zajęć i imprez,

- powierzać różnego rodzaju zadania,

- pomagać w rozwiązywaniu zadań i problemów,

- kształtować świadomość i potrzeby uczniów,

- uczyć  radzenia sobie z emocjami,

- kształtować nawyki zdrowego odżywiania , uprawiania sportu ,

 

4. ZADANIA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZE

1. Organizowanie racjonalnego i bezpiecznego pobytu dzieci w godzinach działania

świetlicy.

- sporządzenie list grup wychowawczych przez koordynatora świetlicy

- przyjmowanie kart zgłoszeń na świetlicę, analiza danych

-zapoznanie wychowanków z regulaminem świetlicy szkolnej,

- sprawdzanie list obecności na zajęciach świetlicowych,

- otoczenie szczególną opieką „nowych” uczniów oraz uczniów klas pierwszych,

- uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach(koordynator)

-  planowanie pracy: opracowanie rocznego i miesięcznych planów pracy świetlicy(zatwierdzenie przez koordynatora)

3. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa

- podczas dowozów,

- w drodze do i ze szkoły,

- podczas zabaw w trakcie zajęć świetlicowych, przerw,

- podczas ferii zimowych, wakacji, dni wolnych od nauki (wskazywanie ewentualnych zagrożeń).

4. Tworzenie przyjaznej atmosfery

- podmiotowe i indywidualne traktowanie,

- życzliwy stosunek,

- integracja grup wychowawczych,

- pomoc dzieciom o obniżonym poczuciu własnej wartości w uzyskaniu wyższej samooceny poprzez zgodny z ich możliwościami wkład w życie zespołu i zdobywanie na tej drodze poczucia przydatności i uznania.

5. Eliminowanie zachowań agresywnych i niepożądanych

- zapoznanie z Prawami Dziecka,

- zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowania, ich monitorowanie,

- wskazywanie właściwych modeli zachowań,

- ścisła współpraca z rodzicami, wychowawcami klas, psychologiem  szkolnym.

6. Udzielanie pomocy w uzupełnianiu braków wychowania rodzinnego i szkolnego

- organizacja zajęć o charakterze wyrównawczym będącym ważnym elementem harmonijnego rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, odrabianie lekcji z uczniami,

- organizowanie zespołowej i indywidualnej nauki pod opieką wychowawców,

- organizowanie pomocy koleżeńskiej,

- wskazywanie sposobów radzenia ze stresem,

- wskazywanie sposobów dobrego uczenia się.

7. Pogłębianie wiedzy zdobytej w szkole i praktycznego stosowania jej w życiu

- rozwój umiejętności i zainteresowań dzieci (intelektualnych, artystycznych, technicznych, sportowych),

- rozwijanie samodzielności, aktywności, odpowiedzialności, własnej inicjatywy i inwencji twórczej,

- przygotowanie do życia w społeczeństwie, kształtowanie postaw społecznych, które sprzyjają współdziałaniu, nabywaniu umiejętności koleżeńskiego współżycia w grupie, kierowaniu się ważnymi dla zbiorowości normami i kryteriami postępowania.

8. Planowe oddziaływanie na postawy moralno-społeczne dzieci

- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu, w szkole, w swoim środowisku - w różnych sytuacjach życiowych,

- kształtowanie postaw patriotycznych,

- kształtowanie właściwej postawy moralnej, pozytywnych cech charakteru (koleżeństwo, sprawiedliwość, prawdomówność, odpowiedzialność, tolerancja  itp.)

- wdrażanie do wartościowego wykorzystania czasu wolnego, wyrabianie nawyku kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy

- budzenie i rozwijanie i poczucia estetyki oraz wrażliwości na ład, porządek oraz wdrażanie zasad higieny osobistej,

9. Przeciwdziałanie powstawaniu trudności wychowawczych i niedostosowania społecznego

- Zbieranie informacji na temat przebiegu rozwoju psychofizycznego wychowanków,

- dobieranie odpowiednich metod wychowawczych w stosunku do dzieci przejawiających trudności wychowawcze

- nawiązanie i utrzymanie kontaktów z rodzicami, wychowawcami i pedagogiem szkolnym

- eliminowanie sytuacji stresowych przez tworzenie właściwej atmosfery zajęć, odpowiedniego stylu kierowania grupą.

10. Stosowanie ciekawych form zajęć świetlicowych, stosowanie metod poszukujących, problemowych ( praktycznego działania) mających wpływ na proces rozwoju dzieci w wieku szkolnym.

- stwarzanie okazji do satysfakcji z dobrze wykonanej pracy – nagradzanie, organizowanie wystaw prac dziecięcych

- aktywny udział w konkursach świetlicowych i  innych polecanych przez wychowawców.

11. Rozwój samorządności wychowanków    

- poznawanie obowiązków i praw wychowanka świetlicy

- wdrażanie do pracy na rzecz szkoły i świetlicy (np. dekoracje, prace porządkowe)

- wdrażanie do podejmowania inicjatyw i odpowiedzialności za wykonanie konkretnych zadań

- przestrzeganie regulaminu świetlicowego.

13. Kształtowanie umiejętnego korzystania z mediów

- wskazanie zagrożeń niewłaściwego korzystania z komputera, Internetu

- zachęcanie do selekcyjnego sposobu oglądania programów telewizyjnych- bez agresji, przemocy, wulgarnego słownictwa, adekwatnych do wieku odbiorcy, bogatych w treści edukacyjne

- wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu - książka, czasopismo, sport.

14. Realizowanie zagadnień z profilaktyki uzależnień

- wpływ używek na zdrowie i życie człowieka

- potrafię powiedzieć „nie”.

15. Włączenie zespołu świetlicowego do organizowania uroczystości, akcji i imprez

Szkolnych.

 - Festyn Szkolny

- Dzień Edukacji Narodowej

- Święto Niepodległości

- Jasełka Bożonarodzeniowe

- Święto Kobiet

- Wielkanocne Zwyczaje

- Światowy Dzień Zdrowia

- Święto Ziemi

- Święto uchwalenia Konstytucji 3 maja

- Dzień Dziecka

16. Podtrzymywanie tradycji i zwyczajów

- Festyn Ludowy

- Wszystkich Świętych,

- andrzejki,

- mikołajki, zwyczaje bożonarodzeniowe,

- akcja charytatywna – zbiórka żywności , szlachetna paczka

- walentynki,

- karnawał,

- pierwszy dzień wiosny,

- Dzień Babci, Dziadka,

- zwyczaje wielkanocne,

- Dzień Dziecka,

- historia i  kultura Gminy Grodzisk Mazowiecki oraz wsi Izdebno Kościelne -  budowanie więzi ze środowiskiem lokalnym i regionem.

17. Współpraca z rodzicami

- wymiana informacji o zachowaniu dziecka, jego zainteresowaniach, przekazanie indywidualnych spostrzeżeń,

- Zachęcanie do korzystania z pomocy psychologa  szkolnego, logopedy,

- Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w uroczystościach organizowanych przez świetlicę.

18. Doskonalenie pracy pedagogicznej w świetlicy

- udział w pracach rady pedagogicznej, zespołu wychowawczego,

- ścisła współpraca nauczycieli świetlicy z wychowawcami klas, nauczycielami, psychologiem ,  logopedą,

- doskonalenie warsztatu pracy wychowawczej przez uczestnictwo w zespołach samokształceniowych, warsztatach metodycznych, szkoleniach,

- samodoskonalenie.

19. Diagnoza potrzeb i oczekiwań rodziców związanych z działalnością świetlicy.

-w karcie przyjęcia do świetlicy rodzice określają godziny pobytu dziecka, informują nauczycieli świetlicy o chorobach dziecka (np. uczulenie na pokarmy, dieta, itp.)

- rodzice są informowani o rodzajach zajęć w świetlicy, konkursach, w czasie rozmów z koordynatorem i wychowawcami,

- rodzice informują o zainteresowaniach i uzdolnieniach dziecka.

  1. 5.    ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY w roku szkolnym 2017/18

1. Ze świetlicy szkolnej korzystają uczniowie Szkoły Podstawowej w Izdebnie Kościelnym   w następującej kolejności:

 

  • uczniowie dowożeni do szkoły gminnymi autobusami, czekający na zajęcia przed lekcjami lub czekający na odwóz po lekcjach,
  • pozostali uczniowie ze względu na czas pracy rodziców (zapisani do świetlicy),
  • uczniowie, którzy czekają na zajęcia pozalekcyjne,
  • uczniowie, którzy nie uczęszczają na zajęcia edukacyjne z religii organizowane w szkole,
  • uczniowie, z którymi zastępstwo za nieobecnego nauczyciela realizuje wychowawca świetlicy.

2. Do świetlicy szkolnej mogą być przyjmowani uczniowie:

  • na prośbę rodziców/prawnych opiekunów,
  • na wniosek wychowawcy, nauczyciela psychologa.

Przyjęć uczniów dokonuje się na podstawie pisemnej deklaracji rodzica/prawnego opiekuna. Kwalifikacji dokonuje komisja powołana przez  dyrektora szkoły.

3. Opieką świetlicową są objęci uczniowie, którzy zgłosili się na zajęcia świetlicowe. Ich obecność na zajęciach odnotowuje się w dzienniku zajęć świetlicowych.

4. Organizacją podziału uczniów na stałe grupy wychowawcze i przydziałem grup wychowawcom świetlicy zajmuje się koordynator.

5. Grupa przydzielona nauczycielowi na daną godzinę zajęć świetlicowych nie może

być większa niż 25 uczniów.

6. Czas pracy świetlicy jest skorelowany z czasem trwania zajęć lekcyjnych oraz przerw.

7. Zajęcia odbywają się zgodnie z wynikającym z organizacji pracy szkoły świetlicowym planem zajęć dnia.

8. Świetlica jest czynna w dni zajęć dydaktycznych od godz. 7.45  do 17.00. Czas i  godziny pracy świetlicy szkolnej wynikają z aktualnych potrzeb wychowanków i ich rodziców.

9.Grafik zajęć świetlicowych jest sporządzany przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami – wychowawcami . W zależności od potrzeb może ulec zmianie.

  1. 6.    FORMY PRACY

Zajęcia świetlicowe przyjmują następujące formy pracy:

  • zajęcia manualne, plastyczne, techniczne (zabawy konstrukcyjne, układanki, puzzle, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie i wyklejanie, szycie i wyszywanie, modelowanie, origami itp.)
  • zajęcia muzyczne, ruchowe z elementami choreografii (zabawy taneczne, zabawy ruchowe przy muzyce itp.)
  • żywe słowo, teatralne formy pracy (pisanie bajek, opowiadań, zabawy z zastosowaniem dramy, programy artystyczne, inscenizacje, przedstawienia itp.)
  • zajęcia sportowo-turystyczne (gry i zabawy sportowe, ćwiczenia gimnastyczne w sali i na boisku szkolnym, wycieczki itp.)
  • zajęcia czytelniczo-medialne (czytanie prasy dla dzieci, bajek, baśni, opowiadań, wierszy, oglądanie programów i filmów edukacyjnych, korzystanie z programów komputerowych itp.)
  • zajęcia wzbogacające posiadane wiadomości, profilaktyczne (rozmowa, pogadanka, gry dydaktyczne i edukacyjne, zabawy tematyczne, karty pracy itp.)
  • zajęcia inspirujące rozwój różnorodnych zainteresowań i pasji (zabawy tematyczne, konkursy, układanie i rozwiązywanie krzyżówek, zagadek itp.)
  • zajęcia w grupie, ćwiczenia grafomotoryczne (odrabianie prac domowych, karty pracy, gry dydaktyczne itp.)
  • gry i zabawy (gry i zabawy ruchowe w sali i na boisku szkolnym, gry dydaktyczne i edukacyjne, zabawy relaksujące itp.)
  • relaksujące, wyciszające (relaks przy muzyce, wypoczynek na materacach, zabawy wyciszające i relaksujące, dowolne zabawy dzieci, oglądanie bajek, spacery itp.)
  • imprezy i uroczystości świetlicowe i szkolne.

REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ

 

1. Świetlica jest integralną częścią szkoły. W swojej programowej działalności realizuje cele i zadania szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem treści i działania  opiekuńczo-wychowawczych przyjęte  w planie pracy oraz w programie wychowawczym szkoły.

2. Świetlica szkolna organizuje opiekę wychowawczą dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu (dojścia) do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole.

3. Świetlica szkolna jest dla wychowanków miejscem, które zapewnia:

a) opiekę, pomoc w nauce i odrabianiu lekcji  ,  radę w każdej sytuacji, która przysparza dzieciom istotnych trudności,

b) odpoczynek czynny, ruch (na boisku szkolnym, w sali zabaw, na placu zabaw) i kontakt z przyrodą,

c) naukę organizowaną w odpowiednim miejscu i przy właściwej pomocy,

d) rozrywkę, zabawę realizowaną pojedynczo, w małych grupach i zbiorowo,

e) rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań, dostarczanie okazji do różnorodnej ekspresji (plastycznej, muzycznej, ruchowej).

Prawa i obowiązki wychowanka

1. Uczeń przebywający w świetlicy szkolnej ma prawo do:

  • wyboru własnej formy aktywności spośród propozycji zajęć,
  • swobody w wyrażaniu myśli i przekonań,
  • korzystania z pomieszczeń świetlicowych, materiałów plastycznych, księgozbioru świetlicy, zabawek, gier, filmów (pod nadzorem nauczyciela)
  • korzystania z pomocy wychowawcy w odrabianiu zadań,
  • korzystania z organizowanych form dożywiania – kanapki i herbata
  • życzliwego, podmiotowego traktowania.

2. Uczniowie oczekujący na zajęcia i kończący zajęcia lekcyjne zobowiązani są przyjść do świetlicy szkolnej i zgłosić swoją obecność wychowawcy.

3. Uczeń przebywający w świetlicy szkolnej zobowiązany jest do:

  • systematycznego udziału w zajęciach,
  • zgłoszenie wychowawcy każdorazowego wyjścia z sali,
  • dbania o porządek i wystrój świetlicy,
  • korzystania z wyposażenia świetlicy wyłącznie pod opieką i za zgodą wychowawcy świetlicy,
  • poszanowania sprzętu i wyposażenia świetlicy,
  • kulturalnego zachowania się w trakcie zajęć świetlicowych jak i w trakcie pobytu w stołówce szkolnej, respektowania poleceń nauczyciela-wychowawcy,
  • pozostawiania swoich rzeczy  w wyznaczonym miejscu,
  • przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
  • przestrzegania regulaminu świetlicy.

4. Każdy uczestnik zajęć świetlicowych może otrzymać nagrodę za udział w konkursach, w postaci:

  • dyplomu,
  • drobnej nagrody rzeczowej.

5. Za nieprzestrzeganie zasad dobrego wychowania, naruszanie regulaminu świetlicy przewidziane są następujące kary:

  • upomnienie ustne udzielone przez wychowawcę świetlicy,
  • powiadomienie rodziców i wychowawcy klasy o złym zachowaniu,
  • wniosek o obniżenie oceny zachowania.

Prawa i obowiązki rodziców/opiekunów prawnych

1. Czas korzystania ze świetlicy oraz zasady opuszczania świetlicy przez dziecko określają rodzice w Karcie zgłoszenia dziecka do świetlicy.

2. W przypadku zmiany danych zawartych w Karcie zgłoszenia dziecka do świetlicy rodzice/ prawni opiekunowie są zobowiązani do jak najszybszego poinformowania o tym wychowawców świetlicy.

3. Dziecko ze świetlicy mogą odebrać jedynie rodzice lub wyznaczeni przez nich opiekunowie, których dane są wpisane do Karty zgłoszenia dziecka do świetlicy.

4. W wyjątkowych sytuacjach uczeń może być odebrany przez osobę, której danych rodzic nie umieścił w Karcie zgłoszenia dziecka do świetlicy, jeśli osoba ta ma pisemne upoważnienie od rodziców/ prawnych opiekunów dziecka.

5. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do poinformowania nauczyciela świetlicy o odbiorze dziecka ze świetlicy.

6. Każda nowa decyzja rodzica musi być przekazana w formie pisemnej.

7. Rodzice/ prawni opiekunowie są zobowiązani odebrać dziecko do godz. 17.00.

8. W razie nieodebrania ucznia ze świetlicy oraz braku kontaktu z jego rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecko będzie przekazane pod opiekę odpowiednim organom.

9. Rodzice/ prawni opiekunowie zapoznają się z regulaminem świetlicy.

Prawa i obowiązki wychowawcy

1. Wychowawca świetlicy odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo uczniów od chwili ich zgłoszenia się do świetlicy do rozpoczęcia zajęć lekcyjnych oraz od chwili zakończenia zajęć lekcyjnych do odjazdu dzieci, bądź przekazania ich rodzicom/ prawnym opiekunom.

2. Wychowawca prowadzi zajęcia programowe i inne wynikające z ramowego rozkładu dnia oraz rocznego planu pracy opiekuńczo-wychowawczej.

3. Wychowawca świetlicy prowadzi dziennik zajęć świetlicowych. Zasady wypełniania dziennika regulują odrębne przepisy.

4. Wychowawcy świetlicy informują wychowawców poszczególnych klas o funkcjonowaniu dziecka podczas zajęć świetlicowych.

5. W przypadku zaistnienia wypadku, któremu uległ wychowanek, wychowawca niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły, rodziców/ prawnych opiekunów, a w razie potrzeby w pierwszej kolejności wzywa pogotowie ratunkowe.

6. Wychowawca świetlicy ma obowiązek niezwłocznie powiadomić  dyrektora szkoły o problemach zaistniałych podczas zajęć w szkolnej świetlicy.

7. Wychowawcy świetlicy oraz  dyrektor szkoły tworzą zespół, którego celem jest analizowanie problemów wychowawczych, ocena współpracy z rodzicami, pedagogiem i wychowawcami klas.

8. Wychowawca świetlicy ma obowiązek zapoznać uczniów i ich rodziców z niniejszym regulaminem.

 

 

Artykuły